Θεραπευτικές Ομάδες Ενηλίκων

Η ομαδική και η ατομική θεραπεία αποτελούν θεραπείες αλληλοσυμπληρούμενες. Κατά συνέπεια υπάρχει η δυνατότητα να λειτουργήσουν ανεξάρτητα καθώς και συνδυαστικά. Στην ομαδική ψυχοθεραπεία, οι θεραπευτικοί σκοποί επιτυγχάνονται μέσα από τις διεργασίες της ομάδας και την αλληλεπίδραση των μελών της. Διαφορετικές «φωνές» εκφράζονται από διαφορετικούς μεταξύ τους ανθρώπους.

Η ομάδα αποτελείται συνήθως από 6 έως 12 αναλυόμενους και έναν ή δύο συντονιστές. Οι ομαδικές συναντήσεις λαμβάνουν χώρα κάθε 15 ημέρες και η διάρκειά τους είναι 2,5-3 ώρες. Το θεραπευτικό πλαίσιο της ομάδας είναι ανάλογο αυτού των ατομικών συνεδριών . Έτσι, οι ομαδικές συναντήσεις πραγματοποιούνται σε καθορισμένο τόπο και χρόνο και διέπονται από ένα αντίστοιχο θεραπευτικό συμβόλαιο.

Η «θεραπευτική συμμαχία» που αναπτύσσεται τόσο μεταξύ θεραπευτή – μελών όσο και μεταξύ των μελών μεταξύ τους καθώς και η ανατροφοδότηση (feedback) του ενός προς τον άλλο αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες για την επιτυχή έκβαση της ψυχοθεραπείας.

Η ιδιαίτερα υψηλή αποτελεσματικότητα της ομάδας έγκειται κατά κύριο λόγο στη δομή (θεραπευτικό πλαίσιο) το οποίο τη διέπει (ασφαλές περιβάλλον, αλληλεπίδραση, κατάλληλες θεραπευτικές τεχνικές και παρεμβάσεις των συντονιστών).

Η ομάδα είναι ένας ζωντανός οργανισμός που μεγαλώνει, αναπτύσσεται μέσα στο χρόνο και αλλάζει.

Ένα άλλο όφελος είναι ότι στην ομαδική ψυχοθεραπεία λόγω της δυναμικής της ομάδας ο καθένας έρχεται αντιμέτωπος πιο γρήγορα με κάποια θέματα γιατί τα υπόλοιπα μέλη της λειτουργούν ως καθρέφτες, κάτι που δεν επιτυγχάνεται στην ατομική συνεδρία όπου μόνο ο θεραπευτής παίζει αυτό τον ρόλο.

Η δέσμευσή τους στο συμβόλαιο παίζει καταλυτικό ρόλο για την πορεία των προσωπικών και των ομαδικών στόχων. Βασικά όρια που τίθενται αφορούν στην εχεμύθεια, τη σταθερότητα και τη συνέπεια, φυσική και συναισθηματική, καθώς και στην ελευθερία έκφρασης κάθε μέλους, χωρίς κριτική από τους άλλους.

Επιπρόσθετα, η Ομαδική Ψυχοθεραπεία προσφέρει:

  • Το αίσθημα ότι "δεν αντιμετωπίζεις μόνο εσύ κάποια θέματα", υπάρχουν και άλλοι που τους απασχολούν τα ίδια ή παρόμοια θέματα.
  • "Παίρνεις ιδέες", αφού είναι πιο εύκολο ν' ακούστούν προτάσεις και ιδέες για πιθανές λύσεις που χρησιμοποίησαν άλλοι, οι οποίοι αντιμετώπισαν το ίδιο θέμα, και αυτό δημιουργεί το αίσθημα της ελπίδας.
  • "Διασχίζεις το φόβο", αρχικά να εκτεθείς μπροστά σε άλλους και να μοιραστείς συναισθήματα και σκέψεις. Η εμπιστοσύνη όμως που αναπτύσσεται ανάμεσα στα μέλη της ομάδας δίνει την ευκαιρία να διασχίσεις το φόβο του.

Μέσα από την ομάδα που αποτελεί ένα μικρόκοσμο των διαπροσωπικών σχέσεων εκτός ομάδας, τα μέλη της μέσα από τις αλληλεπιδράσεις τους και όντας σε ένα συναισθηματικά ασφαλές περιβάλλον υπό την καθοδήγηση των συντονιστών, έχουν την ευκαιρία να προβούν σε επανορθωτικές εμπειρίες πρότερων τραυματικών εμπειριών προγενέστερων ετών και να αναπτύξουν πιο λειτουργικές συμπεριφορές στο εδώ και τώρα.



ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ

Στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, αρχίζουμε πλέον να χρησιμοποιούμε τον όρο «αναπηρία», χωρίς να σκύβουμε το κεφάλι. Βλέπουμε πλέον άτομα με αναπηρίες να κυκλοφορούν ανάμεσά μας, να περπατούν δίπλα στον δρόμο, να παρακολουθούν εκδηλώσεις, να κάθονται στο διπλανό τραπέζι. Έχουν πλέον στελεχωθεί θεσμοί και προγράμματα Απασχόλησης που απαρτίζονται από έμπειρο και επιστημονικά καταρτισμένο προσωπικό.

Δίπλα όμως σε αυτά τα άτομα με αναπηρία, υπάρχει κι ένας άνθρωπος, ο οποίος είναι εκεί «αλύγιστος φρουρός». Είναι εκείνος που πάντα χαμογελά, χαιρετά, υποδέχεται με ενδιαφέρον όποιον πλησιάζει το άτομο το οποίο φροντίζει. Είναι πολλές φορές τα χέρια, τα πόδια ή ακόμη και η φωνή του ατόμου με αναπηρία. Αυτός είναι ο φροντιστής, ο σπουδαίος αυτός άνθρωπος που τόσο έχει ξεπεράσει τις προσωπικές του ανάγκες για να είναι ΠΑΝΤΑ εκεί.

Σκοπός των Ομάδων Γονέων Ατόμων με Αναπηρία είναι να ενισχύσει αυτόν τον ρόλο. Να δώσει φωνή και βήμα στον Γονέα που πρέπει να αντέχει χωρίς να μεριμνά για εκείνον, νομίζοντας πως αυτό είναι το σωστό. Στόχος είναι να μοιραστούμε, να νιώσουμε ότι δεν είμαστε μόνοι σε όλο αυτό.

Στόχος είναι να «φροντιστεί» ο Φροντιστής.

Μέσα σε αυτό βέβαια θα αναπτυχθούν και θεματολογίες που αφορούν στην καθημερινότητα και την αντιμετώπιση πρακτικών θεμάτων, όπως:

  • Εκμάθηση τρόπων και τεχνικών για την εξάλειψη ανεπιθύμητων συμπεριφορών
  • Ανταλλαγή εμπειριών, ευκαιρίες για προβληματισμό και δημιουργία θεραπευτικών σχέσεων
  • Θέματα που απασχολούν τους γονείς σε σχέση με τα παιδιά τους, όπως: Οικογένεια και σχολείο - Κοινωνικό στίγμα - Διαχείριση θυμού - Φοβίες - Αδελφική ζήλια - Στερεότυπες συμπεριφορές - Επιθετικότητα - Προβλήματα επικοινωνίας και κοινωνικοποίησης

ΣΧΟΛΕΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ ΝΕΩΝ ΓΟΝΕΩΝ

Μία από τις πιο όμορφες περίοδοι του ζευγαριού, είναι εκείνη της υποδοχής του πρώτου τους παιδιού. Το νέο ζευγάρι κάνει όνειρα και βλέπει να «παράγει» καρπούς η σχέση του. Παράλληλα με αυτά τα πολύ όμορφα συναισθήματα όμως, συμβαίνουν και άλλες σημαντικές αλλαγές στην μεταξύ τους σχέση, καθώς σε λίγο καιρό έρχεται ένα ολοκαίνουργο πρόσωπο, το οποίο και θα συμπεριλάβουν στην μέχρι τώρα δυάδα τους, και θα τους συντροφεύει για μια ζωή. Αυτή είναι και 1η κρίση του ζευγαριού, το οποίο και φαίνεται σε πρόφατες μελέτες, οι οποίες και δίνουν ένα πολύ υψηλό ποσοστό στους χωρισμούς με τον ερχομό του πρώτου παιδιού.

Αυτή η αντιφατικότητα δεν πρέπει να τρομάζει…. Αλλά να μας κάνει να δούμε αυτό που πρόκειται να συμβεί με περισσότερη ωριμότητα. Αυτό που πρόκειται να έρθει μπορεί να σημάνει από το πιο ευτυχισμένο γεγονός στην ζωή ενός ζευγαριού, έως και το πιο τραγικό.

Το ζευγάρι πρέπει λοιπόν να ενωθεί, να μελετήσει, να συζητήσει και να προγραμματίσει το μέλλον του, πρωτού βρεθεί προ εκπλήξεων.

Μέσα σε αυτό το κλίμα κινούνται οι Ομάδες Προετοιμασίας Νέων Γονέων.

Οι ομάδες αφορούν σε νέους γονείς, όπου η έγκυος βρίσκεται από τον 6ο μήνα της κύησης έως και τους πρώτους μήνες της ζωής του βρέφους.

Στόχος του προγράμματος είναι η σωστή προετοιμασία και η ενημέρωση των νέων γονέων σε ποικίλα θέματα. Ο συντονισμός των ομάδων γίνεται από Παιδοψυχολόγο-Οικογενειακή Θεραπεύτρια, και στοχεύει:

  • Οι ψυχολογικές αλλαγές που βιώνει το ζευγάρι-επαναπροσδιορισμός των ρόλων
  • Θέματα αναπτυξιακά που αφορούν στο μωρό που έρχεται
  • Νέος οικογενειακός προγραμματισμός
  • Η αντίδραση του πρώτου παιδιού τώρα που έρχεται το δεύτερο
  • Η επιστροφή τους στην εργασία και ο αποχωρισμός από το παιδί
  • Ποιοι θα είναι οι «βοηθοί» και τι ρόλο θα παίξουν στην ζωή του ζευγαριού
  • Χρήσιμες πρακτικές οδηγίες που αφορούν στην υγιεινή του μωρού που έρχεται και της νέας μητέρας
  • Ενδυνάμωση της ψυχολογίας

Για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι, στο πρόγραμμα αυτό θα υπάρχει διεπιστημονική πλαισίωση από Παιδοψυχολόγο, Παιδίατρο, Γυναικολόγο και Μαία.